Et av de første spørsmålene du må stille deg som fersk Subway®-franchisetaker, er hvor du skal åpne restauranten din. Her er Subway®-systemet veldig fleksibelt, og det er 100 % opp til deg om restauranten din skal ligge midt i byen eller langt ute på landet. Noen plasseringer vil naturligvis gi en sterkere kundestrøm enn andre, men tradisjonelle lokaler som midt i sentrum eller på et kjøpesenter vil også gi større kostnader.
Hva med å tenke utradisjonelt? En Subway®-restaurant på en kino, i en matbutikk, på et universitet eller på et sykehus kan også gi en god kundestrøm, samtidig som utgifter til leie av lokaler typisk vil være lavere enn midt i sentrum. En tog-/busstasjon eller en flyplass kan også være gode alternativer.
Når det kommer til størrelse på restauranten er Subway® også her veldig fleksible. Subway®-restauranter rundt om i verden er på alt fra 15 til 250 kvadratmeter. Noen Subway®-restauranter har bord og stoler, andre kun barkrakker, og noen har ikke sitteplasser i det hele tatt. Alt dette er opp til deg, og må vurderes opp mot muligheter og kundestrøm på det aktuelle stedet.